Aktualności
W specyfikacjach powinny być dopuszczane inne technologie
– Nie każdy wie, że można budować drogi o nawierzchni betonowej. To od was, od inwestorów, zależy czy dopuścicie alternatywną technologię wykonawstwa – technologię betonową. U inwestorów brakuje świadomości istnienia alternatywy dla asfaltów. W specyfikacjach powinny być dopuszczane inne technologie. Trzeba też robić szkolenia dla projektantów dróg – mówił do samorządowców z terenu powiatu dzierżoniowskiego Przemysław Wysocki z Grupy PGS podczas Seminarium „Samorządowe drogi betonowe”, które odbyło się 1 kwietnia 2025 r. Organizatorami spotkania były: Grupa Polskie Górnictwo Skalne (PGS) i Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).
W seminarium „Samorządowe drogi betonowe”, które 1 kwietnia 2025 r. odbyło się w Goli Dzierżoniowskiej wzięli udział przedstawiciele 6 jednostek samorządowych z terenu powiatu dzierżoniowskiego (woj. dolnośląskie): Gmina Bielawa, Gmina Dzierżoniów, Gmina Niemcza, Gmina Pieszyce, Gmina Piława Górna i Zarząd Dróg Powiatowych w Dzierżoniowie.
Organizatorami spotkania były: Grupa Polskie Górnictwo Skalne (PGS) i Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).
– Zwykle realizacja dróg samorządowych, od pomysłu, przez projekt i wykonawstwo trwa od 2 do 4 lat. Więc mamy nadzieję, że za jakiś czas przejedziemy po nowych – samorządowych nawierzchniach betonowych na terenie powiatu dzierżoniowskiego – powiedział Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który przybliżył uczestnikom seminarium samorządowe drogi betonowe w Polsce.
BETON WAŁOWANY I WODOPRZEPUSZCZALNY
Seminarium nieprzypadkowo odbyło się na terenie Powiatu Dzierżonowskiego. To miejsce lokalizacji zakładu należącego do Grupy PGS – kopalni w Piławie Górnej. W sąsiedztwie kopalni działa nowoczesny węzeł betoniarski i odbywa się produkcja wyrobów wibroprasowanych.
Według Przemysława Wysockiego, dyrektora Działu Produkcji Betonu Grupy PGS przygoda firmy z nawierzchniami betonowymi rozpoczęła się w 2019 roku.
– Obecnie mamy zrealizowanych blisko 50 tys. m2 nawierzchni betonowych w technologii betonu wałowanego RCC. Sprzedaliśmy też ok. 4 mln m2 betonowej kostki brukowej. Opracowaliśmy i wdrażamy technologię betonów wodoprzepuszczalnych. Rozwijamy nie tylko produkcję, ale także zaplecze laboratoryjne i ciągle szukamy nowych wyzwań – tłumaczył Przemysław Wysocki.
Grupa PGS rozpoczęła od realizacji betonu wałowanego na terenie swojego zakładu. – Wybraliśmy beton, gdyż szukaliśmy trwałych rozwiązań i baliśmy się zjawiska koleinowania. O budowie nawierzchni z betonu zdecydowała też wysoka wytrzymałość nawierzchni i dostępność lokalnych surowców. Nawierzchnie betonowe są trwałe i tanie. Cechuje je łatwość napraw i niskie koszty utrzymania – mówił Przemysław Wysocki.
Firma zrealizowała z betonu place przeładunkowe i magazynowe oraz drogę dojazdową do kopalni. W 2021 roku Grupa PGS zbudowała pierwszą drogę samorządową z betonu wałowanego na terenie gminy Dzierżoniów. Droga o długości prawie 2,5 km łączy miejscowości Piława Dolna i Owiesno.
Technologia betonów wodoprzepuszczalnych znalazła zastosowanie przy budowie drogi dojazdowej do parkingu na cmentarz w Dzierżoniowe w 2024 r.
Z kolei gmina Piława Górna zamierza wybudować w 2025 r. ciąg pieszo-rowerowy z betonu wałowanego.
Przemysław Wysocki apelował do przedstawicieli samorządów: – Nie każdy wie, że można budować drogi o nawierzchni betonowej. To od was, od inwestorów, zależy czy dopuścicie alternatywną technologię wykonawstwa – technologię betonową. U inwestorów brakuje świadomości istnienia alternatywy dla asfaltów. W specyfikacjach powinny być dopuszczane inne technologie. Trzeba też robić szkolenia dla projektantów dróg.
NAWIERZCHNIE BETONOWE SĄ TAŃSZE
Łukasz Chencz właściciel firmy wykonawczej PBD Legnica poinformował, że zrealizował już wiele odcinków dróg przemysłowych i placów z betonu wałowanego. – Jesteśmy gotowi do budowy betonowych dróg samorządowych. Mamy duże doświadczenie w budowie dróg, znamy technologię i dysponujemy odpowiednim zapleczem sprzętowym – deklarował.
Samorządowcy pytali o koszty budowy i technologie naprawy nawierzchni betonowych. Interesowało ich zimowe utrzymanie dróg betonowych oraz jak nawierzchnie betonowe sprawują się w warunkach miejskich, gdzie czasem trzeba prowadzić naprawy instalacji znajdujących się pod drogą. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie rozwiewał Piotr Kijowski z SPC.
Według Łukasza Chencza nawierzchnia z betonu wałowanego jest tańszym rozwiązaniem niż nawierzchnia bitumiczna. Przedstawił aktualną kalkulację porównawczą wykonania konkretnej nawierzchni z kostki brukowej, betonu wałowanego RCC i asfaltu. Najtańsza okazała się nawierzchnia z kostki brukowej. Nawierzchnia z betonu wałowanego była od niej droższa o 11% droższa, a nawierzchnia z asfaltu – droższa o 32%.
Michał Hebdaś z CEMEX Polska przybliżył uczestnikom seminarium swoje doświadczenia związane z budową dróg samorządowych w technologii betonu wałowanego RCC.
– Rekomendowaną metodą oceny opłacalności inwestycji infrastrukturalnych, która niedługo znajdzie odzwierciedlenie w zamówieniach publicznych jest LCCA czyli analiza kosztów w cyklu życia, która bierze pod uwagę wszystkie wydatki związane z danym obiektem, ponoszone na przestrzeni lat związane z budową, użytkowaniem i utrzymaniem. Pod tym kątem nawierzchnie betonowe mają znaczną przewagę nad innymi technologiami – mówił Michał Hebdaś.
POZYTYWNY ODBIÓR SPOŁECZENY INWESTYCJI
Na zakończenie seminarium, Katarzyna Tomczyk z Urzędu Miasta i Gminy Ujazd przedstawiła „18 lat doświadczeń z eksploatacji drogi z nawierzchnią betonową w gminie Ujazd”. Chodzi o drogę Ujazd – Zimna Wódka zbudowaną w 2006 roku przez firmę Mo-Bruk. Droga ma 5 km długości i 4 metry szerokości. Przebiega przez 3 sołectwa.
– Wybraliśmy beton, gdyż chcieliśmy zbudować trwałą drogę, na terenach rolniczych. Rolnicy mają ciężki sprzęt, którym często wjeżdżają na drogi i niszczą inne rodzaje nawierzchni. Mimo iż pojawiły się nieliczne spękania powierzchniowe, to droga po 18 latach użytkowani jest nadal w bardzo dobrym stanie. Dotychczas nie było konieczności prowadzenia kosztownych zabiegów remontowych. Jasna nawierzchnia drogi doskonale wpisuje się w otoczenie więc pełni nie tylko funkcję praktyczną, ale także estetyczną. Jest także pozytywny odbiór społeczny inwestycji. Mieszkańcy są zadowoleni z tej drogi. Jedyne czego żałujemy dzisiaj, to że nie udało nam się zrobić wtedy szerszej drogi – dodała Katarzyna Tomczyk.
Piotr Piestrzyński









