Architekci z Biura Projektów Lewicki, Łatak – twórcy projektu tunelu aerodynamicznego w Morach pod Warszawą oraz architekci z Konior Studio – autorzy projektu siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach zostali nagrodzeni w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. 11 grudnia 2015 r. rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2014 r.
Organizatorami konkursu „Polski Cement w Architekturze” są Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Celem konkursu jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie. Cel ten realizuje się poprzez coroczny wybór najlepszych realizacji wykonanych z użyciem żelbetu.
Wyniki XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze” ogłoszono 11 grudnia 2015 r. w siedzibie SARP w Warszawie. Pula nagród wynosiła 40 tysięcy złotych.
Na konkurs nadesłano 23 prace, które oceniało Jury w składzie: Marek Perepeczo – przewodniczący (wiceprezes SARP), Tomasz Głowacki (SARP Wrocław), Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Zbigniew Reszka (SARP Wybrzeże), Radosław Sojka (SARP Warszawa), Paweł Wieczorek (SARP Kraków)
Jury zdecydowało o przyznaniu:
– dwóch równorzędnych pierwszych nagród (po 12,5 tys. zł)
– dwóch równorzędnych wyróżnień (po 5 tys. zł)
– nagrody specjalnej (5 tys. zł)
Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Tunel aerodynamiczny w Morach pod Warszawą (Flyspot Warsaw) dla Biura Projektów Lewicki, Łatak – Kraków
Autorzy: Kazimierz Łatak, Piotr Lewicki
Współpraca autorska: Mateusz Albricht, Mateusz Manecki, Begoña Herrera, Marek Sanecki
Inwestor: Aerotunel Sp. z o. o.
Generalny wykonawca: SKB Development
Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną.
Pierwsza równorzędna nagroda za obiekt: Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach dla Konior Studio – Katowice
Autor: Tomasz Konior
Współpraca autorska: Aleksander Nowacki, Łukasz Homan, Paweł Barczyk, Łukasz Bonar, Dominik Czajkowski, Zbigniew Gierczak, Anna Jabłońska-Lisińska, Anna Jaszkaniec, Szymon Jawor, Marcin Jurkiewicz, Dominik Koroś, Katarzyna Leśniok, Michał Lipiec, Maciej Niewiadomski, Ewa Nowacka, Bartłomiej Pochopień, Marcin Piotrowski, Marcin Sikora, Adam Skrzypczyk, Henryk Struski, Jakub Świerzawski, Przemysław Tabor, Magdalena Tokarska, Andrzej Witkowski, Mariusz Wronowski, Piotr Zowada
Inwestor: Urząd Miasta Katowice
Wykonawca: WARBUD S.A., Warszawa
Uzasadnienie: Nagrodę przyznano za adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR. Obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”. W innowacyjny i kreatywny sposób uzyskano kontrast pomiędzy surową, zewnętrzną obudową sali – a jej miękkim, falującym wnętrzem.
Wyróżnienie za „Przebudowę i rozbudowę gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie dla JEMS Architekci, Warszawa
Autorzy konkurs: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Marek Moskal, Aleksandra Targońska, Jan Damięcki
Fazy pokonkursowe: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik
-Dzikowski, Aleksandra Targońska, Łukasz Kuciński
Współpraca autorska: Maria Mermer, Grzegorz Artymiński, Marcin Zaremba, Łukasz Przybyłowicz, Bartosz Śniadowski, Maria Sipińska, Ewa Kozieł-Jurowska, Wojtek Kotecki
Inwestor: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Wykonawca: DORBUD S.A.
Uzasadnienie: Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.
Wyróżnienie za Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibę Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Kraków dla IQ2 Konsorcjum: NSMOONSTUDIO oraz Wizja, KRAKÓW
Autorzy: Stanisław Deńko (Wizja Sp. z o.o.), Piotr Nawara, Agnieszka Szultk (NSMOONSTUDIO Sp. z o.o.)
Zespół projektowy: Sławomir Zieliński – projektant generalny, Tomasz Gomułka, Michał Marcinkowski, Marcin Kowalewski, Adam Wereszczyński, Marzena Surowiec-Dotoń, Monika Mackiewicz, Łukasz Skorek, Karol Grec, Katarzyna Ceran, Bartłomiej Łobaziewicz, Ewelina Siestrzewitowska
Inwestor: Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora ,,Cricoteka’’
Generalny wykonawca: P.B.P Chemobudowa-Kraków S.A.
Uzasadnienie: Wyróżnienie przyznano za wykorzystanie technologii żelbetowej dla budowy ekspresyjnej formy architektonicznej. Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu.
Nagroda specjalna ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego za użycie betonu towarowego za obiekt Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku dla PPW FORT Sp. z o.o., Gdańsk
Autor: Wojciech Targowski – główny projektant
Współpraca: Piotr Mazur, Antoni Taraszkiewicz, Paweł Czarzasty, Danuta Dębowska, Ewa Baranowska-Barendt, Michał Byczkowski, Roksana Czartopolska-Bętlejewska, Michał Grabowski, Agnieszka Gruda, Kalina Juchnevic, Natalia Landowska, Renata Łowin, Małgorzata Skrzypek-Łachińska, Ewa Staniszewska, Jakub Szych, Karolina Taraszkiewicz, Mateusz Targowski, Agnieszka Walulik, Małgorzata Zboińska
Inwestor: Miasto Gdańsk
Inwestor zastępczy: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Polimex-Mostostal SA, Warszawa
Uzasadnienie: Nagrodę specjalną przyznano za formę konstrukcji ścian żelbetowych, odchylonych od pionu i niezależnych, które stanowią główną kompozycję bryły Muzeum.