Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. – W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji – powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.
Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez Stowarzyszenie Architektów Polskich i Stowarzyszenie Producentów Cementu. W rozstrzygniętej 2 grudnia 2022 r. XXVI edycji konkursu nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r.
Wieczór nagród otworzyła prezes SARP Agnieszka Kalinowska – Sołtys.
Na konkurs zgłoszono 24 obiekty, które oceniało jury w składzie:
– wiceprezes SARP, Przewodniczący Sądu – arch. Marek Chrobak
– przedstawiciel Rady Prezesów SARP – arch. Magda Wielogórska
– laureat ubiegłorocznej edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” – arch. Robert Skitek
– architekt członek Kolegium Sędziów Konkursowych SARP, powołany przez ZG SARP – arch. Natalia Paszkowska
– przedstawiciel Stowarzyszenia Producentów Cementu – Zbigniew Pilch
oraz Sekretarz Jury arch. Hubert Wąsek.
Po zapoznaniu się ze zgłoszeniami, jury nominowało do finału 12 obiektów. Po dalszej dyskusji i kolejnym głosowaniu Jury postanowiło nagrodzić 5 obiektów.
– Cieszę się, że przyjęliście państwo zaproszenie na XXVI edycję konkursu Polski Cement w Architekturze. Konsekwentnie trwamy w tym pomyśle organizacji konkursu, który w zamyśle organizatorów miał pokazywać piękno architektury, jakość, pokazywać że z betonu można budować piękne obiekty. I choć te cechy architektury trwają od wieków: piękno, użyteczność i trwałość nie zmieniły się, to myślę, że na początku, bardziej troszczyliśmy się o to, żeby jakość produktów – materiałów budowlanych była lepsza, żebyśmy my jako producenci nie musieli wstydzić się tego, co wy potem jako architekci wbudowujecie – mówił Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Teraz codzienność stawia przed nami kolejne wyzwania. Są to wyzwania związane z troską o środowisko i klimat. Po 26 latach wiemy, że beton jest materiałem naszej współczesnej cywilizacji, tak jak stal była materiałem rewolucji przemysłowej. Nie możemy poprzestać na tym, co do tej pory zrobiliśmy. Powinna nas cechować troska o to, żebyśmy szukali rozwiązań jak minimalizować nasz wpływ na środowisko. Jako producenci cementu i betonu sami nie osiągniemy neutralności klimatycznej w 2050 roku. Potrzebujemy was – architektów, potrzebujemy wszystkich uczestników procesu budowlanego. Troszcząc się wspólnie o jakość architektury, trwałość i piękno powinniśmy myśleć także o tym, że beton który jest podstawowym materiałem naszej cywilizacji, jest materiałem doskonale wpisującym się w zrównoważone budownictwo, gospodarkę o obiegu zamkniętym czy zrównoważony rozwój. Apeluję do wszystkich, by nie mylić betonozy z betonem. Na głupotę nie ma lekarstwa. Za bezmyślne stosowanie granitu, kamienia czy asfaltu na rynkach naszych miast nie odpowiada beton. W każdym aspekcie: społecznym, środowiskowym czy ekonomicznym beton jest materiałem bardzo dobrze zdającym egzamin i dającym odpowiedź jaka będzie przyszłość. Pod względem środowiskowym jest to materiał w pełni poddający się recyclingowi o niskim śladzie węglowym. W aspekcie ekonomicznym jest to jeden z najtańszych materiałów budowlanych. W aspekcie społecznym to materiał produkowany lokalnie, wykorzystujący lokalne, naturalne surowce. Pełni przekonania, że przed nami kilkadziesiąt lat konkursu Polski Cement w Architekturze, wierzę że także kilkadziesiąt lat budowania pięknej architektury betonowej – dodał Zbigniew Pilch.
WYRÓŻNIENIE w wysokości 2.000 zł otrzymał
OBIEKT: DOM (NIE)POWTARZALNY
PRACOWNIA: archistudio studniarek + pilinkiewicz
AUTORZY: Tomasz Studniarek, Małgorzata Pilinkiewicz
Współpraca: Barbara Ziemba, Aleksandra Stolecka, Magdalena Sikora, Łukasz Chmiel
INWESTOR: prywatny
WYKONAWCA: brak danych
Dwie III NAGRODY w wysokości po 5.000 zł każda otrzymały
OBIEKT: SKYLINER
PRACOWNIA: APA Wojciechowski Sp. z o.o.
AUTORZY: Szymon Wojciechowski, Michał Sadowski
Współpraca autorska: Salma Amarin, Iga Bednarz, Jerzy Biel, Piotr Cieślukowski, Justyna Dąbek, Aneta Decyk, Max Dobkowski, Sergiusz Frąckiewicz, Piotr Gałecki, Michał Grabski, Grzegorz Gurgacz, Katarzyna Jabłońska-Bida, Piotr Janczewski, Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Karina Konieczny, Małgorzata Kosieradzka, Jarek Kubik, Beata Książek, Magda Maciąg, Paweł Majewski, Agnieszka Marach, Agnieszka Matys-Rudomino, Aleksandra Mroczek, Anita Mucha, Maciej Nowosielski, Monika Próchnicka, Magda Rachuta, Antonella Sassano, Katarzyna Gniewiewska-Sierakowska, Marta Wierusz, Karol Wojnarowski
INWESTOR: Karimpol Polska Sp. z o.o.
WYKONAWCA: Warbud S.A.
Opinia: Obiekt jest znakomitym przykładem wykorzystania tradycji wieżowców warszawskich do kreowania nowej jakości przestrzeni. Skrupulatne i bardzo precyzyjnie kształtowanie formy w połączeniu z wyważonym detalem architektonicznym tworzy niepowtarzalną bryłę w sylwecie centrum stolicy. Na szczególną uwagę zasługuje wykończenie wnętrz podkreślające zachowanie i wyeksponowanie elementów budowlanych i konstrukcyjnych. Autorzy obiektu posługując się znakomitym melanżem w zastosowaniu drewna, kamienia, szkła i betonu architektonicznego w sposób świadomy kreują wnętrza pełne dostojności i elegancji.
i OBIEKT: MONOPOLIS, Centrum Biurowo-Usługowe
PRACOWNIA: Grupa 5 Architekci
AUTORZY:
Architekci prowadzący: Rafał Grzelewski, Krzysztof Puta, Tomasz Szponar, Dominika Leonowicz
Współpraca autorska: Jerzy Lutomski, Biuro Projektów
INWESTOR: Virako Sp. z o.o.
WYKONAWCA: Budimex S.A.
Opinia: Dawne Zakłady Przemysłu Wódczanego w Łodzi.
Nagrodzony projekt jest doskonałym przykładem twórczej rewitalizacji starej zabudowy miasta. Poprzemysłowe budynki przywrócono do życia, wprowadzając w nie nowe funkcje – kulturalne, gastronomiczne i biurowe. Pomimo tej różnorodności, twórcom obiektu udało się wytworzyć jednolitą przestrzeń, wzbogacającą tkankę architektoniczną miasta.
Autorzy projektu wykorzystali piękno prostych materiałów, zestawiając zabytkową cegłę i stal kortenowską z drewnem, szkłem i surowym betonem. Beton został użyty w elementach konstrukcyjnych budynku, klatkach schodowych, reprezentacyjnym foyer oraz w elementach małej architektury znakomicie wpisanych w przestrzeń dziedzińca obiektu. Zastosowany tu betonowy monolit jest nie tylko solidnym elementem konstrukcyjnym, ale służy także jako siedzisko, ogród deszczowy, scena i widownia kameralnego amfiteatru.
Śmiałe, kontrastowe zestawienia różnorodnych materiałów to zderzenie tradycji i nowoczesności, odzwierciedlające odbywający się w ostatnich latach proces odbudowy tożsamości Łodzi. Bogate dziedzictwo miasta wielokulturowego i wielkoprzemysłowego, a jednocześnie miasta mody i wysokiej kultury bez wątpienia zasługuje na twórczą kontynuację. Kompleks Monopolis posiada wszystkie niezbędne ku temu przymioty. Jest miejscem wydarzeń kulturalnych i promocji wysokiego designu. Jest i z pewnością będzie miejscem atrakcyjnym i modnym w każdym tego słowa znaczeniu.
II NAGRODĘ w wysokości 8.000 zł i NAGRODĘ SPECJALNĄ Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w wysokości 5.000 zł otrzymał
OBIEKT: Rozbudowa budynku Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. prof. Józefa Świdra w Jastrzębiu-Zdroju o salę koncertową wraz z zagospodarowaniem terenu
PRACOWNIA: SLAS architekci
AUTORZY:
Autorzy projektu: Aleksander Bednarski, Mariusz Komraus
Współpraca: Karolina Tatar, Sonia Manssour, Monika Smorąg, Adam Skrzypczyk
Konstrukcja: Firma inżynierska STATYK
Akustyka: archaKUSTIK
INWESTOR: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. prof. Józefa Świdra w Jastrzębiu-Zdroju
WYKONAWCA: INTRAVI Sp. z o.o., Sp.k.
Opinia: Nagrodę przyznano za powściągliwość, a zarazem wyrazistość operowania tworzywem jakim jest beton, składające się na wyśmienity efekt mimo ograniczeń budżetowych. Motyw falowanego betonu w sali koncertowej oraz holu nie tylko kształtuje właściwą akustykę wnętrza – staje się prostym środkiem estetycznym wiążącym odmienne przestrzenie zarazem nawiązując do głównego motywu charakterystycznej elewacji. Mistrzowsko zróżnicowano kolor i formę nadając odmienny charakter różnym funkcjonalnie przestrzeniom za pomocą tego samego motywu.
Nagrodę Specjalną, w imieniu fundatora, wręczała Justyna Piotrowska – Łój, dyrektor komunikacji Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
– Beton jest wdzięcznym materiałem, tylko wymaga dobrych specjalistów, którzy potrafią z niego wyczarować takie obiekty, jak te zgłaszane do konkursu. To państwo tworzycie. Perspektywa i możliwości jakie daje zawód architekta pozwalają doskonale wkomponować beton w otaczającą nas przestrzeń – mówiła Justyna Piotrowska – Łój wręczając Nagrodę Specjalną.
I NAGRODĘ w wysokości 15.000 zł otrzymał
OBIEKT: DOM W GRZEPNICY
PRACOWNIA: MAXBERG Sp. z o.o
AUTORZY: arch. Karol Nieradka, arch. Michał Jaroszewicz
INWESTOR: prywatny
WYKONAWCA: thomas praefab Międzyrzecz Sp. z o.o.
Opinia: Główna nagroda została przyznana za konsekwentne zastosowanie prefabrykowanych elementów jako elementów zarówno konstrukcyjnych jak i nadających jednoznaczny wyraz architektoniczny domu w Grzepnicy. Zastosowanie tej technologii wydaje się innowacyjne w aspekcie budownictwa jednorodzinnego; pozwala na zastosowanie mniejszej ilości materiałów wykończeniowych, zmniejsza uciążliwość budowy dla otoczenia oraz zapewnia duża kontrolę projektanta nad efektem końcowym. Z drugiej strony wymaga niezwykle starannie i uważnie przygotowanego projektu, który zapewni budynkowi indywidualny, wpisany w miejscowy kontekst charakter.
Dom w Grzepnicy dzięki rozbiciu na mniejsze bryły, zachowuje skalę niewielkiej siedliskowej zabudowy. Ciemne powściągliwe wykończenie elewacji a także dobór gatunkowy roślin wprowadzonych w bezpośrednim sąsiedztwie domu pozwoliły na wtopienie obiektu w najbliższe otoczenie.
– W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji – powiedział arch. Karol Nieradka z pracowni MAXBERG, który odbierał nagrodę.
Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu przyznało NAGRODA SPECJALNĄ za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii żelbetowej Pracowni MEDUSA GROUP (Przemo Łukasik i Łukasz Zagała).
Nagrodę przyznano za całokształt pracy twórczej, a w szczególności za umiejętne i pełne wrażliwości i szczerości w połączeniu materiałów z technologią betonu, który nabiera dodatkowej jakości w konfrontacji z tradycją miejsca.
Podczas wieczoru nagród w SARP, Nagrodę Honorową SARP za 2022 rok, otrzymał arch. Bogdan Kulczycki. Jego pracownia, która projektowała m.in. Centrum Olimpijskie w Warszawie zdobyła za ten obiekt Drugą Nagrodę VIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze na najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej, wykonaną i przekazaną do użytku do końca 2003 r.
Wszystkim laureatom gratulujemy!