ad replacer
Bądź z nami w kontakcie
Szukaj
Newsletter
Otrzymuj najświeższe informacje z branży. Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Polecamy
Samorządowe drogi pod naporem ciężkiego ruchu

Badanie urzędników odpowiedzialnych za utrzymanie dróg w polskich samorządach pokazało, że przeszło połowa z nich (54 proc.) widzi potrzebę remontu przynajmniej jednej czwartej z posiadanych odcinków. W niemal co drugiej (46 proc.) z badanych jednostek jako najczęstszą przyczynę uszkodzeń nawierzchni wskazano przeciążenie transportem towarowym, a w co piątej (20 proc.) przeciążenie ruchem maszyn rolniczych. Być może jest to jedną z przyczyn rosnącej popularności dróg betonowych. W obecnej kadencji drogę o takiej nawierzchni wybudowało 13 proc. badanych samorządów w porównaniu do 8 proc., które taką budowę zadeklarowały w badaniu sprzed 5 lat.

Wyniki badań zostały zaprezentowane podczas seminarium dla samorządowców pt. „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości”, które odbyło się 11 maja 2022 r. w Targach Kielce podczas targów Nowa Infrastruktura.

Według badania tempo budowy nowych dróg samorządowych jest bardzo umiarkowane. W obecnej kadencji większość samorządów (64 proc.) wybudowało drogi o łącznej długości poniżej 10 km, natomiast jedynie 4 proc. wzbogaciło się o więcej niż 30 km nowych dróg. Najpopularniejsze wskazane kryteria wyboru nawierzchni dróg samorządowych nie przyniosły zaskoczenia, 79 proc. wskazało cenę, a 65 proc. trwałość, inne kwestie nawet nie zbliżyły się do pary liderów. W zakresie budowy dróg samorządowych największym wyzwaniem jest planowanie finansowe (81 proc.). Trudności urzędnikom przysparzają również planowanie administracyjne (10 proc.), założenia techniczne (7 proc.), a także kwestie własności gruntu i wymagania geodezyjne (po 6 proc.).

Wspomniane we wstępie wyzwania ciężkiego ruchu i duża rola trwałości mogą w ostatnim czasie działać na rosnącą popularność nawierzchni betonowych. Taki trend potwierdza deklarowany wzrost realizacji tego typu dróg w ciągu ostatnich pięciu lat z 8 do 13 proc., ale zjawisko zdają się powszechnie dostrzegać urzędnicy samorządowi. Jedynie 35% z badanych nie zauważyło takiego trendu. Na podstawie wyników badania i informacji własnych, Stowarzyszenie Producentów Cementu szacuje, że w Polsce rocznie przybywa ok. 150 km dróg samorządowych o nawierzchni betonowej.

Możemy także spodziewać się także kolejnych samorządowych betonówek. Aż 15 proc. respondentów wskazało, że rozważa taką inwestycję już w najbliższym roku. Co ciekawe samorządy szukają optymalizacji budowy dróg na różnych polach, jedną z nich jest wykonawstwo. W aż 35 proc. badanych jednostek planowana jest realizacja drogowej inwestycji w wykorzystaniem samorządowych zasobów w roli wykonawcy.

– Z badania wynika, że do budowy samorządowych dróg betonowych najbardziej mogą przekonywać niższe koszty łączne w ujęciu budowy i utrzymania i nawet trzy razy wyższa trwałość. Zalety do których z powodzeniem udało nam się przekonać na drogach szybkiego ruchu teraz musimy tylko z podobnym zaangażowaniem przedstawić samorządowcom. Liczymy, że pozytywne efekty konkurencji asfaltu i betonu jakie odnotowaliśmy w przypadku inwestycji krajowych możemy powielić również w przypadku samorządów” – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

W badaniu pojawiły się również pytania o ścieżki rowerowe. 43 proc. jednostek wskazało budowę nowej ścieżki w aktualnej kadencji. W zakresie wykorzystywanych nawierzchni dominują asfalt (48 proc.) i kostka brukowa (37 proc.), ale i tu znalazło się miejsce dla betonu, który wykorzystano na nawierzchniach ścieżek rowerowych w 9 proc. jednostek.

Badanie nawierzchni dróg samorządowych zostało przeprowadzone za pomocą ankiet realizowanych telefonicznie (CATI) w kwietniu br. przez Data Tribe na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wśród respondentów znalazło się 100 uczestników odpowiedzialnych za zarządzanie drogami samorządowymi, w tym m.in. wójtowie, burmistrzowie oraz kierownicy dedykowanych departamentów.

Polecamy