ad replacer
Bądź z nami w kontakcie
Szukaj
Newsletter
Otrzymuj najświeższe informacje z branży. Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Polecamy
O drogach betonowych na konferencji NOVDROG 2023

Ponad 160 uczestników wzięło udział w piątej, jubileuszowej konferencji NOVDROG, która w dniach 20-21 kwietnia 2023 r. odbyła się w Niepołomicach k. Krakowa. Podczas konferencji NOVDROG po raz kolejny przybliżono uczestnikom technologię budowy dróg betonowych i omówiono najnowsze realizacje.

Organizatorem konferencji NOVDROG jest Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział Kraków. Stowarzyszenie Producentów Cementu było partnerem wydarzenia, a patronem medialnym był magazyn BTA „Budownictwo, Technologie, Architektura”.

– Po raz piąty przedstawiamy na konferencji nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów – mówiła otwierając konferencję Beata Toporska, wiceprezes SITK RP Oddział Kraków.

Podczas pierwszej sesji aktualną sytuację budownictwa i perspektywy na kolejne miesiące przedstawił Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – Rok 2022 kończyliśmy niewielkim spadkiem produkcji budowlano – montażowej. Przedsiębiorcy obawiają się przyszłości. Ceny materiałów budowlanych rosną. Prawie 66% firm uważa rosnące koszty materiałów budowlanych za barierę działalności. Ceny produkcji budowlano-montażowej w lutym 2023 r. były o 12,9% wyższe niż w roku poprzednim – wyliczał Jan Styliński.

Kto nasze budownictwo będzie utrzymywał przy życiu? – pytał Jan Styliński i podał, że w 2022 r. z budownictwem związanych było ponad 1,3 mln osób. Jeżeli chodzi o zatrudnienie obcokrajowców to na budowach w Polsce było zatrudnionych prawie 127 tys. Ukraińców i ponad 147 tys. cudzoziemców z innych państw.

– Rynek nie odczuwa jeszcze braku środków z KPO i Feniks. Ale jeżeli się nie pojawią, to odczujemy to w latach 2024 – 2025 – mówił Jan Styliński.

Jeżeli chodzi o sytuację polskich firm, to dodał, że największy wykonawca w Polsce, Budimex, ma obecnie historycznie najniższy portfel zamówień.

– Dostrzegamy ryzyka, ale wierzymy, że będziemy sobie w stanie z nimi poradzić – podsumował optymistycznie swoje wystąpienie Jan Styliński.
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa mówiła o waloryzacji kontraktów drogowych, która stała się konieczna w związku ze wzrostem cen, kosztów i inflacją. W kwietniu 2022 r. Izba wystąpiła do Premiera o wprowadzenie waloryzacji w formie specustawy. W maju 2022 r. Rada Ministrów zwiększyła limity na waloryzację do 10% dla kontraktów PBDK na lata 2014 – 2023 o 2,6 mld zł, a dla programu 100 Obwodnic – o 115 mln zł. W lipcu 2022 podpisano 117 aneksów z 26 wykonawcami kontraktów inwestycyjnych. Z kolei we wrześniu rozpoczęto podpisywanie aneksów waloryzacyjnych dla kontraktów utrzymaniowych.

Tomasz Pałasiński, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie oraz Robert Jakubiak, jego zastępca ds. inwestycji mówili o drogach budowanych i planowanych na terenie Małopolski. – Spinamy sieć dróg krajowych, głównie ekspresowych. W 2027 r., kiedy wygaśnie koncesja Stalexportu na A4 Kraków – Katowice szykujemy się do przejęcia tego odcinka. Ten odcinek zostanie rozbudowany do 3, a miejscami nawet do 4 pasów ruchu, tak by obsłużyć 80 tys. pojazdów/dobę – zapowiedział dyrektor Pałasiński.

Katarzyna Węgrzyn – Madeja, dyrektor ZDW w Krakowie poinformowała, że ZDW wybudował na terenie województwa małopolskiego już ponad 500 km ścieżek rowerowych.

Warto zaznaczyć, że wśród tych ścieżek są też ścieżki o nawierzchni betonowej.

W ramach programu Velo Małopolska 2.0 ZDW Kraków planuje budowę kolejnych ponad 500 km – zapowiedziała Katarzyna Węgrzyn – Madeja.

Podczas konferencji NOVDROG po raz kolejny przybliżono uczestnikom technologię budowy dróg betonowych i omówiono najnowsze realizacje.

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu omówił „Nawierzchnie betonowe w Polsce”. Lepsza widoczność, brak kolein, wysoka przyczepność, niższe zużycie paliwa i 100% recycling sprawiają, że drogi betonowe wpisują się w zrównoważone budownictwo. Ale najważniejsze zalety dróg betonowych to niskie koszty utrzymania i trwałość przekraczająca 40 lat. Piotr Kijowski przywołał przedwojenną publikację pt. Nawierzchnie betonowe” – autorzy: A. Kobyliński i K. Sokalski.

– Na podstawie przeprowadzonych badań porównawczych 105 lat temu autorzy książki stwierdzili, że na drogach betonowych zużycie paliwa jest najmniejsze – tłumaczył Piotr Kijowski.

W kolejnej publikacji, z 1934 r., prof. M. Wł. Nestorowicz napisał na łamach „Wiadomości drogowych”, że materiały do budowy nawierzchni betonowych są w 100% krajowe i dostępne na terenie całej Polski.

Podczas konferencji referat omawiający „Innowacyjne nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych”, na przykładzie budowy drogi ekspresowej S7, wygłosił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej.

Prof. Tomasz Siwowski z Politechniki Rzeszowskiej przedstawił „Wykorzystanie recyklatów do budowy obiektów mostowych”.

Beata Toporska, wiceprezes SITK RP Oddział Kraków i Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA Oddział Kraków
Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
Tomasz Pałasiński, dyrektor Oddziału GDDKiA w Krakowie
Katarzyna Węgrzyn – Madeja, dyrektor ZDW w Krakowie
Piotr Kijowski, Stowarzyszenie Producentów Cementu
Prof. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska
Prof. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska
Polecamy