Fakt: nawierzchnie betonowe są tańsze i stabilne cenowo
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. – Zarówno technologia betonowa jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza cyklu życia LCC – powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej podczas seminarium „Budujmy drogi betonowe – to się opłaca”, które 1 czerwca 2016 r. odbyło się podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska” w Kielcach.
Seminarium: “Wyroby cementowe – ich znaczenie w kształtowaniu trwałości i bezpieczeństwa obiektów budowlanych oraz sposoby wprowadzania ich do obrotu”
W dniu 10 maja 2016 r. odbyło się seminarium pt. “Wyroby cementowe – ich znaczenie w kształtowaniu trwałości i bezpieczeństwa obiektów budowlanych oraz sposoby wprowadzania ich do obrotu” organizowane przez Instytut Techniki Budowlanej we współpracy z Instytutem Ceramiki i Materiałów Budowlanych oraz Stowarzyszeniem Producentów Cementu.
W seminarium uczestniczyli przedstawiciele instytutów badawczych, wyższych uczelni technicznych, inspektoratów nadzoru budowlanego oraz przemysłu – łącznie blisko 80 osób.
Seminarium – BUDUJMY DROGI BETONOWE – TO SIĘ OPŁACA
Serdecznie zapraszamy na Seminarium pt. „Budujmy Drogi Betonowe – to się opłaca”, podczas którego przedstawimy argumenty przemawiające za wyborem nawierzchni betonowych, podzielimy się doświadczeniami krajowymi i europejskimi z wykonawstwa dróg betonowych. Uczestnicy Seminarium będą mieli możliwość zapoznania się z obiektywnym, wykonanym przez niezależny zespół ekspertów, raportem przygotowanym przez zespół pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło na temat badań i analiz kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych.
Raport Politechniki Wrocławskiej “Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych”
– Przeanalizowaliśmy łącznie dziewięć rodzajów konstrukcji, przeprowadziliśmy setki obliczeń porównując koszty budowy i utrzymania na podstawie kilkudziesięciu parametrów, w tym doświadczeń zebranych przy eksploatacji betonowych i asfaltowych odcinków autostrady A4, A2 i S8. Nawet pomimo historycznego minimum cen asfaltu, nawierzchnie betonowe okazały się tańsze już na etapie budowy, a w perspektywie 30 lat eksploatacji dwukrotnie tańsze niż drogi asfaltowe – ocenił prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. Poniżej prezentujemy obszerny wyciąg z raportu prof. Szydło pt. „Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych”.
Po 30 latach eksploatacji drogi betonowe tańsze o ponad 50% od asfaltowych
Już na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową (w zależności od kategorii ruchu) jest od 28,8% do 33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest o 54,5 do 57% tańsza (w zależności od kategorii ruchu) w stosunku do nawierzchni asfaltowej – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Politechniki Wrocławskiej pod kierownictwem prof. Antoniego Szydło. Prezentacja raportu odbyła się 14 kwietnia 2016 r. podczas konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu.