Aktualności
Europejskie Dni Otwartych Drzwi Przemysłu Cementowego 2009
Wyjazd studialny dla dziennikarzy prasy lokalnej i samorządowców pokazujący drogi o nawierzchni betonowej oraz Dzień Otwartych Drzwi w Cementowni „Warta” S.A. to wydarzenia zorganizowane w Polsce w ramach Europejskich Dni Otwartych Drzwi Przemysłu Cementowego. Inicjatorem przedsięwzięcia trwającego od 21 września do 4 października 2009 r. było Europejskie Stowarzyszenie Producentów Przemysłu Cementowego CEMBUREAU z siedzibą w Brukseli.
WSZYSCY PODZIWIALI NOWĄ NITKĘ PIECOWĄ
Podczas Europejskich Dni Otwartych Drzwi Przemysłu Cementowego sąsiedzi, mieszkańcy gmin, powiatów i regionów, w których pracują cementownie, mogą naocznie przekonać się jak zmienił się przemysł cementowy. Swoje podwoje otwierają cementownie w całej Europie.
26 września 2009 roku Dzień Otwartych Drzwi zorganizowała Cementownia Warta S.A. Pracownicy zakładu z rodzinami, zaproszeni goście oraz okoliczni mieszkańcy mieli możliwość obejrzenia wnętrza cementowni i poznania etapów produkcji warciańskich cementów.
Przewodnicy zapraszali na godzinną, autokarową wycieczkę po Cementowni, gdzie na terenie kopalni z bliska można było obejrzeć używany do produkcji kamień wapienny.
W części produkcyjnej wyróżniał się nowoczesny skład uśredniający, którego rozwiązania techniczne dają gwarancję jednorodnego surowca, wieża homogenizacyjna oraz cała nitka nr 6 do wypału klinkieru cementowego – zmodernizowana na metodę suchą. To najważniejsze przedsięwzięcie inwestycyjne Cementowni Warta w ostatnich latach.
– Inwestycja uruchomienia nitki piecowej, po niespełna dwóch latach, jest zakończona co traktuję jako nasz sukces. Obecnie trwa rozruch technologiczny – mówi Dariusz Gawlak Prezes Zarządu Cementowni Warta.
Oprowadzający przedstawiali zalety zastosowania technologii wypału klinkieru wyłącznie metodą suchą, co stawia zakład w równym szeregu z najnowocześniejszymi cementowniami w Europie i wpływa na ograniczenie zużycia energii cieplnej. Mówili też o funkcjonowaniu hermetyzacji procesu produkcji oraz bezpieczeństwie procesu, nad którym czuwają pracownicy centralnej sterowni.
Po zakończeniu wycieczki i lekkim posiłku goście uczestniczyli w przygotowanych na scenie wydarzeniach: rozstrzygnięciu konkursu fotograficznego „Warta w obiektywie”, koncertach Orkiestry Cementowni Warta, zespołu Spirit Songs Band oraz Andreo & Karina. Ogromne zainteresowanie towarzyszyło występowi zespołu Wawele z Janem Wojdakiem.
Wspomnienia przywołała zorganizowana wystawa fotografii Rozwoju Cementowni Warta na przełomie 45 lat istnienia.
Sobotnie popołudnie to dobry czas na wypoczynek w rodzinnym gronie dlatego oprócz licznych atrakcji dla dorosłych przygotowano również Park zabaw dla dzieci. Tutaj najmłodsi sprawdzali swoje umiejętności w prowadzeniu samochodzików, koordynację ruchów na zjeżdżalniach i dmuchańcach. Niespodzianką okazała się karuzela oraz smak cieszącej się powodzeniem waty cukrowej.
SAMORZĄDOWCY BETONEM ZAINTERESOWANI
Podczas Europejskich Dni Otwartych Drzwi Przemysłu Cementowego powinny być także propagowane zastosowania cementów. Dlatego Stowarzyszenie Producentów Cementu przygotowało wyjazd studialny dla przedstawicieli prasy lokalnej i samorządowców pt. „Dobre drogi dla samorządów – drogi betonowe”.
Wyprawa miała początek i koniec w Krakowie, gdzie ma swoją siedzibę Stowarzyszenie Producentów Cementu. Współorganizatorem wyjazdu było Polskie Stowarzyszenie Prasy Lokalnej.
O tym jak wielkie zainteresowanie towarzyszyło wyjazdowi może świadczyć fakt, iż niektórzy dziennikarze musieli dzień wcześniej wyruszyć z domu, by dotrzeć na miejsce startu. Tak było w przypadku Mikołaja Gresia z Głosu Michałowa i Zenona Mozolewskiego z Wiadomości Gródeckich (woj. podlaskie). Ponad 8 godzin podróżował także do Krakowa Bogdana Balcerowicz z Gazety Skrwileńskiej (woj. kujawsko-pomorskie).
– Dla gmin, które powinny budować coś trwałego, na kilkadziesiąt, a nie na kilka lat to bardzo ważna inicjatywa. Jest wiele samorządów, które odbudowują infrastrukturę po klęskach żywiołowych. Nasi członkowie powinni przedstawić swoim czytelnikom tematykę związaną z budową i eksploatacją dróg betonowych – tłumaczył Zdzisław Sroka, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prasy Lokalnej.
Dziennikarz i samorządowiec Arkadiusz Fularski chciał, by w Powiecie Proszowickim (woj. małoposkie), gdzie jest radnym powstawały dobre drogi do transportu rolnego.
Andrzej Wojtas z miesięcznika militarnego „Komados” uważa, że wojsko bez betonu nie istnieje. – Ja i moi czytelnicy jesteśmy zainteresowani nie tylko budową dróg betonowych, nawierzchni lotnisk itp., ale także możliwościami rozbiórki starych – mówił.
Marta Suter i Elżbieta Orzechowska z Rady Dzielnicy X Krakowa były zainteresowane wykonaniem w technologii betonowej ulic miejskich.
Andrzej Góral, kierownik Gminnego Zakładu Komunalnego z Urzędu Gminy w Łapanowie (woj. małopolskie) już budował krótkie odcinki dróg z betonu. – Podpatrywaliśmy jak to robią w naszej zaprzyjaźnionej gminie na Węgrzech. Chcę zobaczyć jak to się robi w Polsce, bo planujemy budowę kolejnych odcinków – argumentował.
Drogi betonowe chce budować Krzysztof Sztajnert z Urzędu Miasta w Wiśle (woj. śląskie), a Marek Górak – burmistrz Dukli (woj. podkarpackie) mówił o budowie u siebie solidnych, betonowych placów parkingowych.
Kto jeszcze pojechał szlakiem A4? Eugeniusz Czerwiak i Grzegorz Bryk – radni z Komisji Przemysłu Rady Gminy Sitkówka-Nowiny (woj. świętokrzyskie) z drogami betonowymi byli już zaznajomieni. – Taką drogę zbudowała u nas Cementownia Nowiny, ale chcielibyśmy budować więcej trwałych dróg na naszym terenie, zwłaszcza że mamy na miejscu wszystko, co potrzebne do ich budowy: cement, kruszywa i dobrą betoniarnię – tłumaczył radny Grzegorz Bryk.
Tak więc 30 osób z całego kraju, by lepiej poznać zagadnienia związane z drogami betonowymi wyruszyło w podróż „Szlakiem A4”.
O CEMENTOWNI I NANOTECHNOLOGII
Pierwszy postój wypadł w Cementowni Górażdże w Choruli. Uczestnicy wyjazdu zobaczyli jak funkcjonuje nowoczesny zakład cementowy oraz wzięli udział w seminarium o drogach betonowych w sali konferencyjnej Górażdże Cement. Powitali ich Andrzej Balcerek – prezes Górażdże Cement S.A., członek zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu i prof. Jan Deja – dyrektor biura SPC.
Prezes Balcerek przedstawił przemysł cementowy w Polsce skupiony w SPC, a potem zaprezentował swoją cementownię.
– Beton to materiał nadający się zarówno na autostrady jak i drogi lokalne każdego szczebla – tłumaczył dziennikarzom i samorządowcom prof. Jan Deja.
Kolejny głos należał do Piotra Kijowskiego ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który mówił o drogach betonowych na świecie, w Europie i Polsce.
– Beton to nowoczesny materiał budowlany, trwały i przyjazny środowisku. Dzisiaj musimy budować trwale każdy obiekt z perspektywy długości cyklu życia. Drogi powinno się budować raz a dobrze, czyli z betonu – mówił następny prelegent prof. Zbigniew Giergiczny, szef Działu Badań i Rozwoju Rynku Górażdże Cement S.A. i poinformował o swoich doświadczeniach związanych z budową drogi betonowej na terenie gminy Ujazd (woj. opolskie). Prof. Giergiczny „sprzedał” także kilka ciekawostek związanych z betonem na drogach. – Jesteśmy już gotowi do stosowania nanotechnologii. Dodajemy do betonu dwutlenek tytanu, który oczyszcza nam nawierzchnię betonową drogi po naświetleniu promieniami UV – mówił prof. Giergiczny.
DROGA, KTÓRA SIĘ NIE BRUDZI
Kolejny dzień uczestnicy wyprawy poświęcili na oglądanie dróg o nawierzchniach betonowych. Najpierw dotarli do gminy Ujazd gdzie w 2005 roku zbudowano drogę betonową o długości 5144 metrów i szerokości 4 metrów. Droga łączy miejscowości Ujazd i Zimna Wódka. „Dywanik” betonowy na tej drodze ma 20 cm grubości.
– Budowa drogi betonowej na terenie gminy jest wynikiem moich doświadczeń z pracy w samorządzie. Widziałem drogi asfaltowe, które po kilku latach rozsypywały się. Doszedłem do wniosku, że budując z asfaltu wyrzucam pieniądze podatników – mówił Tadeusz Kauch, burmistrz Ujazdu.
Według burmistrza za budową drogi z betonu przemawiał także charakter terenu. – Kiedyś wiódł tędy Szlak Bursztynowy, teraz ścieżka rowerowa. To tereny rekreacyjne i ekologiczne tereny rolnicze, dlatego tylko ekologiczny materiał czyli beton mogliśmy tu zabudować – tłumaczył burmistrz Kauch. Jego zdaniem zbudowana przed czterema laty droga to „kręgosłup” betonowy, od którego będą wyrastały drogi boczne – „żebra” – również z betonu.
– Powiem państwu pewną ciekawostkę. Dopiero jakimś czasie zorientowałem się, że ta droga jest zawsze czysta. Glina z pól czy też inne zanieczyszczenia schodzą maksymalnie po dwóch dniach i jest czysto. Dzięki teksturze droga betonowa nie jest śliska w nawale prac polowych – tłumaczył burmistrz Kauch. – Zawiozę was na nową drogę asfaltową, której krawędzie już zostały uszkodzone przez rolników pługami – dodał.
Samorządowcy interesowali się kosztami utrzymania drogi po 4 latach użytkowania. – Przez 4 lata nie dołożyłem do tej drogi ani grosza, nic się też z tą drogą nie dzieje – odpowiadał burmistrz Tadeusz Kauch.
Co potrzeba, by zrobić dobrą drogę betonową? Zdaniem Józefa Mokrzyckiego z firmy Mo-Bruk, który zbudował drogę w Ujeździe, przede wszystkim potrzeba dobrego, zapobiegliwego gospodarza. – Burmistrz codziennie po pracy przyjeżdżał rowerem i oglądał postępy w budowie drogi. Potrzeba też dobrej firmy projektowej, wykonawcy i dobrej wytwórni betonu – mówił Józef Mokrzycki.
Budowa drogi w Ujeździe, częściowo po nowym śladzie, trwała niecałe pół roku.
BETON POŁĄCZYŁ POLSKĘ Z EUROPĄ
Kolejnym punktem programu było oglądanie betonowej nawierzchni na autostradzie. Budowę autostrad w technologii betonowej od Wrocławia do granicy państwa rozpoczęto w lipcu 2002 roku. Pierwszym etapem budowy była rozbiórka starej nawierzchni betonowej, która na tym odcinku funkcjonowała od 1936 roku. Tak więc wytrzymała 66 lat! Beton ze starej drogi, po rozkruszeniu, posłużył na podbudowę nowej drogi.
Do 15 sierpnia 2009 roku nową nawierzchnię betonową uzyskał cały odcinek autostrady A4 od Wrocławia do granicy polskiej w Jędrzychowicach o łącznej długości około 150 km.
Ostatnim etapem było oddanie we wrześniu 2009 roku 51 kilometrowego odcinka Krzyżowa – Zgorzelec. W ten sposób beton połączył autostradowo Polskę z resztą Europy.
Pierwszym odcinkiem nowoczesnej autostrady betonowej w Polsce był 17-kilometrowy odcinek autostrady A18 Golnice – Krzywa zbudowany w 1994 roku. Po 15 latach nawierzchnia tej autostrady spisuje się bez zarzutu.
Nasza wyprawa zatrzymała się na MOP-ie Czermna k. Bolesławca gdzie dziennikarze i samorządowcy zapoznali się z tematyką autostrad betonowych.
Trzeciego dnia wyprawa wróciła do Krakowa. Wszyscy jej uczestnicy byli bogatsi o wiedzę o trwałych drogach dla samorządów – drogach betonowych.
Kontakt dla prasy:
Piotr Piestrzyński, piestrzynski@venainfo.pl. tel. 601 091-172